BLOG

Op deze pagina vind je een interessant artikel met tips en advies wanneer je jouw huis wil verkopen.

Wat zijn de kosten bij de verkoop van een huis?

De kogel is door de kerk… Je hebt beslist om je woning te verkopen. Weet jij welke kosten de verkoop van een huis met zich meebrengt? Wij lijsten ze graag voor jou op.

1. Schatting van de prijs

Als je je woning gaat verkopen moet je eerst weten hoeveel je huis of appartement waard is. Je woning laten schatten is dan ook één van de eerste kosten die je maakt. Je kan dit zelf doen door middel van online tools of je kan beroep doen op een ervaren schatter zoals een makelaar, notaris, de bank of een onafhankelijk bureau.

2. De nodige attesten

Om je woning te kunnen verkopen heb je bepaalde attesten nodig. Zo is onder andere een energieprestatiecertificatie (EPC) verplicht. Het EPC-attest geeft een score aan de energiezuinigheid van je woning. Daarnaast moet je ook een elektrische keuring laten uitvoeren en beschikken over een bodemattest.

Wil je meer informatie over de documenten (en de kosten) die verbonden zijn aan de verkoop van je woning? Raadpleeg hier ons handig overzicht.

3. Notariskosten

Je huis verkopen via een notaris brengt extra kosten met zich mee. De koper zal de registratierechten en een aantal notariskosten voor zijn rekening nemen, maar ook als verkoper betaal je een deel van de kosten. Zo kan je notaris geld vragen om de nodige administratieve documenten (bodemattest, EPC,…) in orde te brengen. Daarbovenop komt ook nog eens het honorarium van de notaris en zo zijn er heel wat extra kosten die een notaris in rekening kan brengen. Informeer je dus zeker goed op voorhand. 

4. Ereloon van de makelaar

Ben je van plan om een vastgoedkantoor in te schakelen om je huis te verkopen? Dan moet je de makelaar een commissie betalen als de verkoop doorgaat. Deze commissie bedraagt meestal 3% excl. btw.

kosten verkoop huis

5. De meerwaardebelasting

Heb je je woning nog geen 5 jaar geleden gekocht én zit deze woning in een vennootschap? Dan zal je een meerwaardebelasting moeten betalen. Dit is een belasting van 16,5% op de meerwaarde van je woning. De meerwaarde wordt berekend door de aankoopsom (verhoogd met de notariskosten, de kosten voor werken door geregistreerde aannemers en 5% meerwaarde per jaar) af te trekken van de verkoopprijs.

6. Vervroegde terugbetaling van de lening

Betaal je nog steeds een hypothecaire lening af voor de aankoop van het huis dat je gaat verkopen? Dan moet je naast het resterende bedrag van je lening ook een wederbeleggingsvergoeding betalen. Dit is gelijk aan drie maanden interest op het terugbetaalde bedrag.

7. Handlichting van de hypotheek

Een vastgoedlening is 30 jaar gewaarborgd door een hypotheek. Als je binnen die 30 jaar je woning verkoopt moet je deze hypotheek lichten, ook al is je lening terugbetaald. Hiervoor moet een notaris een akte van handlichting ondertekenen waardoor de bank afziet van haar waarborg op het pand. Dit is een verplichte formaliteit die kosten met zich meebrengt. De kosten voor deze akte bedragen ongeveer 0,7% van het ontleende bedrag.

Zo beperk je de kosten van de verkoop van je huis

Beperk de kosten van de verkoop van je huis door je woning aan Vlaams Verhuurkantoor te verkopen. Wist je dat als je je huis aan ons verkoopt wij alle nodige attesten voor jou regelen? Daarnaast hoef je geen makelaarskosten te betalen en zijn de notariskosten beperkt. Wij garanderen bovendien een snelle afhandeling en storten direct een voorschot op je rekening. Geïnteresseerd? Neem snel contact met ons op!

Vraag vrijblijvend een GRATIS waardebepaling aan

  • Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ
  • Sleep bestanden hierheen of
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vragen?Contacteer ons op 0479/99.63.93of kijk op onze Facebookpagina

Scroll naar top